Zaščita kože pred UV-žarki

Seznanite se s tveganji izpostavljanja UV-žarkom in načini, kako lahko svojo kožo zaščitite pred sevanjem.

Sončne opekline običajno povezujemo s poletnimi počitnicami, poležavanjem ob bazenih in sončenjem na peščenih plažah. Sicer je res, da lahko daljša izpostavljenost soncu poškoduje kožo, vendar bi morali biti pozorni na to, da kožo zaščitimo pred prekomernim izpostavljanjem ultravijoličnemu sevanju oz. UV-žarkom, ki so dejanski vzrok za sončne opekline. 1

Morda vas bo presenetilo dejstvo, da UV-žarkom nismo izpostavljeni samo v sončnih dneh med poležavanjem na plaži ali ob bazenu. V delno oblačnih dneh so lahko UV-žarki precej intenzivni, saj se odbijajo od oblakov. Tudi v oblačnih dneh lahko UV-žarki prodrejo skozi oblake in poškodujejo našo kožo. Poleg tega površine, kot so voda, beton, pesek in sneg, odbijajo UV-žarke, zato nas ti lahko ujamejo celo, če se izogibamo neposredni sončni svetlobi. Še več, smučarji in tisti, ki počitnice preživljajo v hribih, se morajo zavedati, da višje kot so, hitreje pride do opeklin na koži. Pazljivi bodite tudi pri obiskih solarijev, saj so lahko UV-žarki, ki jih oddajajo naprave, tako nevarni, kot če bi dan preživeli na soncu.

Kadar se zadržujete na prostem, v prvi vrsti poskrbite za primerna oblačila, ki vas bodo zaščitila pred UV-žarki. Splošno pravilo je, da je treba pokriti čim več kože. Zato največ udobja in zaščite nudijo lahka oblačila z dolgimi rokavi oz. hlačnicami, ki so izdelana iz tesno stkane tkanine. Pri izbiri majice ali bluze pomislite na to, da se lahko opekline pojavijo tudi na predelu dekolteja in na hrbtnem delu vratu. In ne pozabite na klobuk s širokimi krajci ter sončna očala, da preprečite izpostavitev UV-žarkom.

Krema za sončenje je nepogrešljiva pri zaščito kože pred UV-žarki, zato se prepričajte, da je primerna za vaš tip kože. V poletnih mesecih kupite kremo za sončenje dovolj prej, preden se začnete izpostavljati soncu, da vam prvih dni na soncu ne bodo uničile opekline. Kremo za sončenje nanesite 15–30 minut pred prvo izpostavitvijo in nanos pogosto ponovite. Poskrbite, da boste kremo ponovno nanesli po plavanju. Pri tem ne pozabite na manj očitne predele, kot so ušesa, predeli ob lasišču, stopala in hrbtne strani kolenskih predelov.  2

Če ste odločeni, da boste poleti maksimalno izkoristili sonce, je pomembno, da kožo postopoma navajate na sončno svetlobo, zlasti po dolgi, mrzli in temačni zimi. Na začetku poletja skušajte na soncu preživeti manj časa, saj so takrat UV-žarki najmočnejši. Nato kožo postopoma začnite navajati na več sonca. Če jemljete kakršna koli zdravila, se posvetujte s farmacevtom ali zdravnikom, da se prepričate, ali morda ne povečajo občutljivosti kože na svetlobo. Kadar ste v dvomih, ostanite v senci.

Ali ste vedeli?

UV-žarki niso prisotni le v sončnih dneh. Na našo kožo lahko vplivajo tudi ob delno oblačnem vremenu, saj lahko prodrejo skozi oblake.

1 NHS Choices: Sunburn. Available at: https://www.nhs.uk/conditions/sunburn/ Accessed 23.03.16
2 NHS Choices: Sunburn. Available at: https://www.nhs.uk/conditions/sunburn/ Accessed 23.03.16

Morda vas bodo zanimali tudi naslednji članki

SONCE IN KOŽA

Za marsikoga je sončen dan razlog za slavje – sonce spodbuja vaše možgane k sproščanju serotonina, ki je hormon dobrega počutja, in spodbode telo k ustvarjanju vitamina D, ki je pomemben za kosti. Sonce je dobro in nujno potrebno, a predstavlja tudi grožnjo zdravju kože.

KOŽNE ALERGIJE

Do alergijske reakcije pride, ko telo postane preobčutljivo na določeno snov ali alergen. Alergeni delujejo kot antigeni, na katere se vaš imunski sistem odzove tako, da začne proizvajati protitelesa. Ko se antigen in protitelo srečata po prvotni izpostavljenosti antigenu, se lahko pojavijo simptomi alergijske reakcije.

ZDRAVJE KOŽE

Morda poznate rek, da so oči zrcalo naše duše. Podobno velja za kožo, ki odraža vaše splošno zdravstveno stanje.